A legnagyobb kihÃvás az új online vállalkozások
tulajdonosai számára a látogatók hiánya. Nyilván ha nem látogatja senki a weboldalt,
akkor nem lehet az eladásokat sem növelni. Ami a legrosszabb azonban, hogy nem
lehet az eladási folyamat kulcselemeit tesztelni. Ha még azelőtt nagy hirdetési
hadjáratba kezdünk, hogy biztosÃtottuk volna minél több látogató váljon vevÅ‘vé,
azt kockáztatjuk, hogy amatőrnek látszunk majd a potenciális partnerek és az
alvállalkozók szemében.
Ez 22-es csapdájának tűnhet: egy nagy kampány előtt le kell tesztelni a folyamatot,
azonban ezt nehéz a megfelelő látogatottság nélkül, de ugyanakkor nem lehetetlen!
A következőkben bemutatunk egy nyolc lépésből álló tervet, amiből megtudhatjuk,
hogy
-
hogyan növeljünk alacsony költségekkel és egyszerűen
látogatottságot, hogy tesztelni tudjuk az értékesÃtési folyamat kulcselemeit,
a megrendelési űrlapot, az opt-in ajánlatokat, stb,
-
hogyan győződjünk meg arról, hogy minden elem arra van
optimalizálva, hogy minél több látogató váljon vásárlóvá,
-
mi lehet a leghatékonyabb stratégiák a potenciális vásárlók
megszerzésére, és
-
hogyan automatizálhatjuk ezt az egész folyamatot.
Ha még egyáltalán nincs is forgalom az oldalon, akkor tesztelhetjük az eladási
folyamat kulcsfontosságú elemeit. Két hét múlva pedig már akár el is kezdhetjük
a látogatottság növelő kampányt is.
#1 Szerezzünk a gyors teszteléshez szükséges látogatottságot!
Ha új honlapok teszteléséről van szó, két kérdés biztosan felmerül:
Mint azt bizonyára már tudjuk, számtalan dolgot lehet tesztelni a forgalom
növelése érdekében. Az oldal felépÃtésétÅ‘l a designig számtalan dolgot lehet
megváltoztatni, ami növeli a látogatók konvertálását vevőkké. De mit tegyünk
ha csak most kezdtük? Milyen elemekre kell elsősorban koncentrálni egy nagyszabású
kampány elindÃtása elÅ‘tt?
Maradjunk az alapoknál. Teszteljük a következőket:
- Fejléc, haszon, garancia, felhÃvások.
-
Rendelési folyamat, amely egy kezdő felhasználó számára
is érthető kell legyen.
-
Opt-in ajánlat, hogy meghatározhassuk, helyesek-e a
felhasználó adatai.
-
Navigáció: mennyi kattintás szükséges a vásárláshoz.
(Ideális esetben maximum három.)
Ezek a legfontosabb elemek, amiket tesztelni kell a látogatottság növelése
előtt. Később, ha már van egy stabil látogatottságunk, akkor letesztelhetjük
a honlap más részeit is.
Természetesen ez felvet egy újabb kérdést: Hogyan tesztelhetjük az oldalt
látogatottság nélkül? Mivel csak most indÃtottuk a honlapot, feltételezzük,
hogy nem nagy a látogatottsága.
A válasz egyszerű: szerezzünk látogatottságot PPC (Pay Per Click) keresőkkel.
A PPC motorok aukciók, ahol a legjobb hirdetési pozÃciókért licitálhatunk
az egyes kulcsszavak keresése esetén. Minden látogató után, aki a megadott
kulcsszóra rákeresve érte el az oldalt, fizetünk egy bizonyos összeget. Az
árak 10 forinttól pár száz forintig változnak a kulcsszó népszerűségének függvényében.
A PPC rendszerekkel olcsón juthatunk kellő látogatottsághoz, feltéve ha helyes
kulcsszót adtunk meg. Mindezen felül a PPC hirdetésekkel az ingyenes keresők
ranglétráján is előre juthatunk.
Csak a célzott, megkülönböztető kulcsszavakért fizessünk. Például ne csak
a zokni szót adjuk meg, hanem a gyapjú zoknit is. Ezek a szavak nem csak hogy
olcsóbbak, de a megfelelő látogatókat fogják hozni. Használhatjuk például
a Google cég AdWords Keyword Tool szolgáltatását a megfelelő kulcsszavak kiválasztására,
és a legolcsóbb kattintási ár kiválasztására.
#2 Költséghatékony látogatottság PPC hirdetésekkel. Miután leteszteltük
az oldalt a PPC segÃtségével, a leggyorsabb út a forgalom növelésére a PPC
kampány nagyobb méretű alkalmazása. Nyilvánvaló választás ehhez a Google AdWords,
vagy a Yahoo Search Marketing.
Nagyszerű alkalom ez a Google AdWords megismerésére. A Google AdWords segÃtségével
azonnal nőni fog a látogatottság. Ez azért lehetséges, mert amint kifizettük
a pénzt a kulcsszóért, máris aktÃv lesz a hirdetésünk.
#3 Növeljük a látogatottságot a keresőkkel. Miután már valamelyest
növeltük a látogatottságot a PPC módszerrel itt az ideje a keresőket is felhasználni.
Az olyanok, mint a Google vagy a Yahoo remek forrása lehet a látogatottság
növelésének. A trükk az egészben az, hogy a saját kulcsszavainkat minél jobban
rangsoroltassuk.
A legelső lépés, hogy beregisztráljuk az oldalt a keresőkbe. Más szóval meg
kell adnunk minél több információt az oldalról. Meg kell bizonyosodni, hogy
a keresőrobotok programjai, amelyek folyamatosan pásztázzák az internetet,
és indexelik az oldalakat, megtalálják a saját honlapunkat, és beépÃtik azt
a keresési eredmények közé.
Habár ezek a programok olyan oldalakat is indexelnek, amelyeket fenntartóik
nem lettek ajánlottak külön, mégis jobb ha nem hagyjuk ki ezt a lehetőséget.
Lehet hogy egy ilyen spider két hét alatt megtalálja az oldalt, de lehet,
hogy csak két év múlva. Jobb ha vesszük a fáradságot, és beregisztráljuk a
honlapunkat. Miután ez megtörtént, körülbelül 2-6 hét, amire az előkelő helyen
jelenik majd meg a keresési listákon.
Minden keresőnél máshogy működik a folyamat, figyeljünk oda a részletekre!
Például a Yahoo-nál fizetni kell ezért a szolgáltatásért, mÃg a Google ingyen
kÃnálja azt. Jó tanács: ha mindenben követjük az utasÃtásokat, nagyobb az
esély, hogy jobb eredményt érünk majd el a keresési listán.
Az egyes keresőkbe történő regisztrációhoz kövessük a megadott instrukciókat,
amelyeket ezeken az oldalakon találunk:
Vigyázat: óvatosan bÃzzunk meg olyan vállalkozásokat, amelyek elvégzik a
regisztrációt helyettünk. Mivel mindegyik kereső más-más kritérium alapján
rangsorolja az oldalakat, ezek a szolgáltatások néha többet ártanak, mint
használnak, mert mindenhová ugyanazt az információt küldik el.
#4 Jelentessünk meg cikkeket. Bármilyen hihetetlen, és igencsak
egyszerű, mégis gyakran alábecsült stratégia a szakcikkek Ãrása. Már két-három
jól megÃrt cikk is rengeteg forgalmat generálhat, holott ez nem is valamiféle
nagyon spéci marketing trükk. Olyan információkat kell megjelentetni, amelyet
nehéz megszerezni, amely megalapozza a szakértelmünket az adott területen.
A cikk végére mindig Ãrjunk egy kis ismertetÅ‘t arról mivel is foglalkozunk,
és hol lehet minket elérni, valamint egy hivatkozást az oldalunkra. Vagy keressünk
olyan honlapokat, amelyek szerkesztÅ‘i szÃvesen közzéteszik a cikkeinket, vagy
küldjük be az ilyen ingyenesen hozzáférhető tartalmakat gyűjtő oldalakra.
Olyan partneroldalakat válasszunk, amelyeket a célközönségünk látogat. Sok
oldalnak van szüksége friss tartalomra, ezért boldogan megjelentetik majd
a cikkünket. Ezek rövidesen mágnesként vonzzák a látogatókat.
A legjobb esetben az Ãrásaink számos honlapon szerepelnek majd. Ne becsüljük
alá ennek a stratégiának a jelentőségét, és ne lepődjünk meg, ha ezek után
népszerű portáloktól, magazinoktól kapunk felkérést cikkek Ãrására.
#5 Szájhagyomány, vagy vÃrusmarketing. Röviden összefoglalva
a vÃrus marketing egy olyan módszer, amivel az üzenetünket vÃrus módjára terjesztjük.
Arra sarkallunk embereket, hogy adják tovább a honlapunkról szóló információkat,
a szájhagyomány útját használva marketing eszközként. Miután a "vÃrust" elindÃtottuk,
az már magától terjed tovább.
Vegyük például a klasszikus példát a Hotmail szolgáltatást: egy ingyenes web-alapú
levelező rendszert, ami minden elküldött levél aljára beilleszt egy egyszerű
pár soros hirdetést a Hotmail szolgáltatásáról.
Vajon mennyi idÅ‘be telt a Hotmail-nek hogy ezt az aláÃrást beépÃtse a levelekbe?
Nem sokba az biztos, azonban hatalmas befolyással volt a vállalat növekedésére:
az e-mailt használók több mint 25 százalékának van már Hotmail fiókja.
A hatást növelhetjük egy egyszerű sorral, amely a hÃrlevél továbbküldésére
sarkall: "Amennyiben tetszett ez a hÃrlevél, küldje tovább ismerÅ‘seinek!"
Ezzel az egyszerű kéréssel extra hirdetéshez juthatunk, költség és fáradság
nélkül.
Hogyan juthatunk még elÅ‘nyhöz a vÃrusmarketinggel? Itt egy pár egyszerű ötlet:
-
Adjunk ingyenes cikkeket, amelyekben szerepel az "add
tovább" felhÃvás.
-
Ingyenes termékminták.
-
Töltsünk fel ingyenesen letölthető tanulmányokat, e-bookokat.
-
Ajánljuk fel a szolgáltatásunk ingyenes kipróbálását.
-
Szervezhetünk nyereményjátékot a honlapon.
-
IndÃtsunk regisztrációt.
Nem kell a Hotmail versenytársának lenni ahhoz, hogy vÃrusmarketing kampányba
kezdjünk. Egyszerűen a tartalom megosztására való buzdÃtás is elindÃthat szájhagyomány
általi népszerűsÃtést.
#6 Helyezzünk linkeket más, magas forgalmú oldalakra. Ezek a
kérelmek minimális erÅ‘feszÃtésbe kerülnek, azonban egyik napról a másikra
igencsak megnövelhetik a látogatottságok. Hogyan? Ha egy, az iparágban fontos
oldalon szerepel a hivatkozásunk, akkor azzal a mi honlapunkra is felhÃvjuk
a figyelmet.
Ennek a folyamatnak az elindÃtása egyszerű. A következÅ‘ lépéseket kell követnünk.
-
Keressünk rá a Google oldalán arra a szóra, amellyel
az emberek eljuthatnak az oldalunkra.
-
Jegyezzük fel az egyes kulcsszavaknál megjelenő első
tÃz oldalt.
- Használjuk az Alexa Toolbar-t, Linkpopularity, vagy Technocrati alkalmazást,
amellyel láthatjuk, hogy az adott oldal mely oldalakra hivatkozik, és mely
oldalak hivatkoznak az adott oldalra, mekkora a látogatottságuk, aztán keressük
meg az elérhetőségeket.
-
A kapcsolatfelvétel előtt bizonyosodjunk meg arról,
hogy tudjuk a pontos URL-ét annak az oldalnak, aloldalnak, ahol a linket
el szeretnénk helyeztetni, szerezzük meg a webmester információit, és emlékezzünk,
mikor látogattuk meg utoljára az oldalt.
A kapcsolatfelvételkor személyes hangvételű levelet Ãrjunk, ne használjunk
formaleveleket. Mindig tegyünk pozitÃv megjegyzéseket az oldalra, adjunk információt
saját honlapunkról. (beleértve az URL-t is), egy rövid magyarázatot, miért
érdemes elhelyezni a mi hivatkozásunkat, valamint saját elérhetőségünket is
adjuk meg.
A kérésnek alaposnak és professzionálisnak kell lennie. Ha meggyőző érveket
tudunk felsorakoztatni, hogy miért is lenne jó ha megjelenne a hivatkozásunk,
akkor jobbak az esélyek egy sikeres kapcsolatra. Ha valóban szeretnénk hogy
megjelenjen a hivatkozásunk késznek kell lennünk valamit ajánlani cserébe
is. Megéri a befektetést, figyelembe véve az extra látogatottságot és figyelmet.
Ha azonban hozzánk jönnek ilyen kéréssel, ne legyünk túl fukarok. De ne feledjük,
hogy a linkek elhelyezése egyfajta ajánlásként szolgál - csak a legjobbakat
ajánljuk!
#7 Más honlapok, akik ingyen promótálják a mi honlapunkat. Képzeljük
csak el, hogy honlapok százai, akár ezrei hirdetik a termékünket, és ezért
mindaddig semmit sem kell fizetni, amÃg nem jön létre vásárlás. A módszer
neve, ami ezt lehetővé teszi, az úgynevezett partner program, vagy affiliate.
A partner programok, vagy ahogy másképp nevezik viszonteladói vagy társprogramok,
nagyszerű lehetőséget nyújtanak arra, hogy mások (a partnerek) hirdessék a
mi szolgáltatásunkat. Minden vásárló után, amely a partner oldalról érkezik
egy bizonyos dÃjat fizetünk a perterünknek. És mivel csak akkor fizetünk ha
már bevételünk is van, ez nagyon alacsony kockázatú módszer.
A dolog a következőképp működik. A partnerek oldaláról a mi oldalunkra a vásárló
bannerek, linkek, ajánlások stb. révén juthatnak el, mi pedig ezeket egy speciális
szoftver alapján ellenőrizzük. Azért is hatékony módszer ez a vállalkozás
forgalmának növelésére, mert automatizálva generál nagyobb látogatottságot.
A saját partner programunk elindÃtásához a következÅ‘kre van szükség:
-
AlakÃtsuk ki a jutalék rendszerünket. Ahhoz, hogy a
partnereket motiválni tudjuk legalább 100-150 forintot kell nekünk adni
minden eladás után.
-
Szerezzük be azt a szoftvert, ami követni tudja, hány
vásárló érkezik a partneroldalakról, Ãgy tudni fogjuk mennyit kell fizetni
nekik.
-
Tegyük elérhetővé azokat az eszközöket, amelyekkel a
partnereink hirdethetik a termékünket vagy szolgáltatásunkat (bannerek,
szöveges linkek).
-
Kössünk partnerséget több féllel is. Olyan oldalakkal
keressük a kapcsolatot, amelyek a mi célcsoportunkat célozzák.
A partnerprogramok azért is ideálisak, mert kvázi mások hirdetik az oldalunkat.
Az eladások nÅ‘ni fognak, de addig nem kerül az egész egy fillérbe sem, amÃg
nem küldik a partnerek a számlát.
Most pedig utolsó lépésként lássuk hogyan vehetjük rá a vásárlókat, hogy rendszeresen
visszatérjenek az oldalra.
#8 IndÃtsunk e-mail marketing kampányt a rendszeres látogatókért.
Remek ha nagy az oldal látogatottsága, de ha nem gyűjtünk adatokat (e-mail
cÃm, nevek) a látogatókról, akkor az egész semmit sem ér. Ha a látogató vásárlás
nélkül megy el az oldalról, akkor valószÃnűleg soha nem tér majd vissza.
Jó tudni: hét kapcsolatfelvételből csak egy eredményez vásárlást, úgyhogy
jobb ha minden információt begyűjtünk a látogatókról opt-in formulák használatával.
Ezután küldjünk nekik rendszeresen e-mailt hogy folyamatosan fenntartsuk a
figyelmüket, az érdeklődésüket a honlapunk iránt. Hogy milyen e-mailt küldhetünk
a feliratkozott felhasználóknak? Lássunk pár ötletet:
-
Havi, vagy két heti rendszerességgel hÃrlevelet küldhetünk
tippekkel, hasznos információval.
-
Küldhetünk ingyenes cikkeket.
-
Elküldhetjük a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban
gyakran feltett kérdésekre adott válaszokat.
-
A korábban már vásárolt termékekhez hasonló, helyettesÃtÅ‘,
esetleg kiegészÃtÅ‘ termékekrÅ‘l küldhetünk információkat.
-
Küldhetünk ingyenes termékmintákat.
-
Esetleg kevesebbet nyújtó, és olcsóbb szolgáltatást
is felajánlhatunk.
A kiküldés egyszerűen lebonyolÃtható e-mail menedzsment szoftverek segÃtségével.
Ezekben automatikus válaszüzeneteket is beállÃthatunk, amelyeket a feliratkozás
után azonnal megkap a látogató, függetlenül a napszaktól. Nem is kell a számÃtógépnél
lennünk.
Amint a látogató feliratkozott, onnantól kezdve állandóan hallani fog rólunk,
nekünk pedig ez semmilyen erÅ‘feszÃtésbe sem kerül: a folyamatot már a kezdetektÅ‘l
automatizálhatjuk.
Összegzés A cikkben sok területet megemlÃtettünk, mielÅ‘tt azonban
belevetnénk magunkat bármely stratégia alkalmazásába, előtte mindenképpen
olvassunk utána részletesen is az adott területnek. Ami ebben a cikkben áll,
az egy egyszerű útmutatás, hogy milyen úton is kell elindulni: hogyan teszteljük
az oldalunkat, hogyan konvertáljunk minél több látogatót vevővé, majd hogyan
vonzzuk a potenciális vásárlók tömegét a honlapunkra. Ahhoz azonban, hogy
pontosan tudjuk mit kell tenni, mindenképpen mélyebben kell belevetnünk magunkat
az egyes témákba.
Végezetül egy utolsó lényeges megjegyzés. Az évek során kialakult egy közös
pont a sikeres online vállalkozások körében, amely mindegyikükre jellemző:
Mindegyük egy vagy két stratégia bevezetésére specializálódott. Nem kell tehát
az összes stratégia szakértőjévé válnunk. Ehelyett inkább arra fókuszáljunk,
hogy ezek közül egy-kettőben legyünk igazán kiválóak
|