SEQUENT Kft. - Budapest

Látogatottság növelés 8 lépésben
Tuesday, 20 February 2007 23:17

A legnagyobb kihívás az új online vállalkozások tulajdonosai számára a látogatók hiánya. Nyilván ha nem látogatja senki a weboldalt, akkor nem lehet az eladásokat sem növelni. Ami a legrosszabb azonban, hogy nem lehet az eladási folyamat kulcselemeit tesztelni. Ha még azelőtt nagy hirdetési hadjáratba kezdünk, hogy biztosítottuk volna minél több látogató váljon vevővé, azt kockáztatjuk, hogy amatőrnek látszunk majd a potenciális partnerek és az alvállalkozók szemében.

Ez 22-es csapdájának tűnhet: egy nagy kampány előtt le kell tesztelni a folyamatot, azonban ezt nehéz a megfelelő látogatottság nélkül, de ugyanakkor nem lehetetlen!

A következőkben bemutatunk egy nyolc lépésből álló tervet, amiből megtudhatjuk, hogy

  • hogyan növeljünk alacsony költségekkel és egyszerűen látogatottságot, hogy tesztelni tudjuk az értékesítési folyamat kulcselemeit, a megrendelési űrlapot, az opt-in ajánlatokat, stb,
  • hogyan gyÅ‘zÅ‘djünk meg arról, hogy minden elem arra van optimalizálva, hogy minél több látogató váljon vásárlóvá,
  • mi lehet a leghatékonyabb stratégiák a potenciális vásárlók megszerzésére, és
  • hogyan automatizálhatjuk ezt az egész folyamatot.

Ha még egyáltalán nincs is forgalom az oldalon, akkor tesztelhetjük az eladási folyamat kulcsfontosságú elemeit. Két hét múlva pedig már akár el is kezdhetjük a látogatottság növelő kampányt is.

#1 Szerezzünk a gyors teszteléshez szükséges látogatottságot! Ha új honlapok teszteléséről van szó, két kérdés biztosan felmerül:

  • Hogyan tesztelhetem a honlapomat?
  • Mit teszteljek a honlapon?

Mint azt bizonyára már tudjuk, számtalan dolgot lehet tesztelni a forgalom növelése érdekében. Az oldal felépítésétől a designig számtalan dolgot lehet megváltoztatni, ami növeli a látogatók konvertálását vevőkké. De mit tegyünk ha csak most kezdtük? Milyen elemekre kell elsősorban koncentrálni egy nagyszabású kampány elindítása előtt?

Maradjunk az alapoknál. Teszteljük a következőket:

  • Fejléc, haszon, garancia, felhívások.
  • Rendelési folyamat, amely egy kezdÅ‘ felhasználó számára is érthetÅ‘ kell legyen.
  • Opt-in ajánlat, hogy meghatározhassuk, helyesek-e a felhasználó adatai.
  • Navigáció: mennyi kattintás szükséges a vásárláshoz. (Ideális esetben maximum három.)

Ezek a legfontosabb elemek, amiket tesztelni kell a látogatottság növelése előtt. Később, ha már van egy stabil látogatottságunk, akkor letesztelhetjük a honlap más részeit is.

Természetesen ez felvet egy újabb kérdést: Hogyan tesztelhetjük az oldalt látogatottság nélkül? Mivel csak most indítottuk a honlapot, feltételezzük, hogy nem nagy a látogatottsága.

A válasz egyszerű: szerezzünk látogatottságot PPC (Pay Per Click) keresőkkel. A PPC motorok aukciók, ahol a legjobb hirdetési pozíciókért licitálhatunk az egyes kulcsszavak keresése esetén. Minden látogató után, aki a megadott kulcsszóra rákeresve érte el az oldalt, fizetünk egy bizonyos összeget. Az árak 10 forinttól pár száz forintig változnak a kulcsszó népszerűségének függvényében.

A PPC rendszerekkel olcsón juthatunk kellő látogatottsághoz, feltéve ha helyes kulcsszót adtunk meg. Mindezen felül a PPC hirdetésekkel az ingyenes keresők ranglétráján is előre juthatunk.

Csak a célzott, megkülönböztető kulcsszavakért fizessünk. Például ne csak a zokni szót adjuk meg, hanem a gyapjú zoknit is. Ezek a szavak nem csak hogy olcsóbbak, de a megfelelő látogatókat fogják hozni. Használhatjuk például a Google cég AdWords Keyword Tool szolgáltatását a megfelelő kulcsszavak kiválasztására, és a legolcsóbb kattintási ár kiválasztására.

#2 Költséghatékony látogatottság PPC hirdetésekkel. Miután leteszteltük az oldalt a PPC segítségével, a leggyorsabb út a forgalom növelésére a PPC kampány nagyobb méretű alkalmazása. Nyilvánvaló választás ehhez a Google AdWords, vagy a Yahoo Search Marketing.

Nagyszerű alkalom ez a Google AdWords megismerésére. A Google AdWords segítségével azonnal nőni fog a látogatottság. Ez azért lehetséges, mert amint kifizettük a pénzt a kulcsszóért, máris aktív lesz a hirdetésünk.

#3 Növeljük a látogatottságot a keresőkkel. Miután már valamelyest növeltük a látogatottságot a PPC módszerrel itt az ideje a keresőket is felhasználni. Az olyanok, mint a Google vagy a Yahoo remek forrása lehet a látogatottság növelésének. A trükk az egészben az, hogy a saját kulcsszavainkat minél jobban rangsoroltassuk.

A legelső lépés, hogy beregisztráljuk az oldalt a keresőkbe. Más szóval meg kell adnunk minél több információt az oldalról. Meg kell bizonyosodni, hogy a keresőrobotok programjai, amelyek folyamatosan pásztázzák az internetet, és indexelik az oldalakat, megtalálják a saját honlapunkat, és beépítik azt a keresési eredmények közé.

Habár ezek a programok olyan oldalakat is indexelnek, amelyeket fenntartóik nem lettek ajánlottak külön, mégis jobb ha nem hagyjuk ki ezt a lehetőséget. Lehet hogy egy ilyen spider két hét alatt megtalálja az oldalt, de lehet, hogy csak két év múlva. Jobb ha vesszük a fáradságot, és beregisztráljuk a honlapunkat. Miután ez megtörtént, körülbelül 2-6 hét, amire az előkelő helyen jelenik majd meg a keresési listákon.

Minden keresőnél máshogy működik a folyamat, figyeljünk oda a részletekre! Például a Yahoo-nál fizetni kell ezért a szolgáltatásért, míg a Google ingyen kínálja azt. Jó tanács: ha mindenben követjük az utasításokat, nagyobb az esély, hogy jobb eredményt érünk majd el a keresési listán.

Az egyes keresőkbe történő regisztrációhoz kövessük a megadott instrukciókat, amelyeket ezeken az oldalakon találunk:

Vigyázat: óvatosan bízzunk meg olyan vállalkozásokat, amelyek elvégzik a regisztrációt helyettünk. Mivel mindegyik kereső más-más kritérium alapján rangsorolja az oldalakat, ezek a szolgáltatások néha többet ártanak, mint használnak, mert mindenhová ugyanazt az információt küldik el.

#4 Jelentessünk meg cikkeket. Bármilyen hihetetlen, és igencsak egyszerű, mégis gyakran alábecsült stratégia a szakcikkek írása. Már két-három jól megírt cikk is rengeteg forgalmat generálhat, holott ez nem is valamiféle nagyon spéci marketing trükk. Olyan információkat kell megjelentetni, amelyet nehéz megszerezni, amely megalapozza a szakértelmünket az adott területen.

A cikk végére mindig írjunk egy kis ismertetőt arról mivel is foglalkozunk, és hol lehet minket elérni, valamint egy hivatkozást az oldalunkra. Vagy keressünk olyan honlapokat, amelyek szerkesztői szívesen közzéteszik a cikkeinket, vagy küldjük be az ilyen ingyenesen hozzáférhető tartalmakat gyűjtő oldalakra. Olyan partneroldalakat válasszunk, amelyeket a célközönségünk látogat. Sok oldalnak van szüksége friss tartalomra, ezért boldogan megjelentetik majd a cikkünket. Ezek rövidesen mágnesként vonzzák a látogatókat.

A legjobb esetben az írásaink számos honlapon szerepelnek majd. Ne becsüljük alá ennek a stratégiának a jelentőségét, és ne lepődjünk meg, ha ezek után népszerű portáloktól, magazinoktól kapunk felkérést cikkek írására.

#5 Szájhagyomány, vagy vírusmarketing. Röviden összefoglalva a vírus marketing egy olyan módszer, amivel az üzenetünket vírus módjára terjesztjük. Arra sarkallunk embereket, hogy adják tovább a honlapunkról szóló információkat, a szájhagyomány útját használva marketing eszközként. Miután a "vírust" elindítottuk, az már magától terjed tovább.

Vegyük például a klasszikus példát a Hotmail szolgáltatást: egy ingyenes web-alapú levelező rendszert, ami minden elküldött levél aljára beilleszt egy egyszerű pár soros hirdetést a Hotmail szolgáltatásáról.

Vajon mennyi időbe telt a Hotmail-nek hogy ezt az aláírást beépítse a levelekbe? Nem sokba az biztos, azonban hatalmas befolyással volt a vállalat növekedésére: az e-mailt használók több mint 25 százalékának van már Hotmail fiókja.

A hatást növelhetjük egy egyszerű sorral, amely a hírlevél továbbküldésére sarkall: "Amennyiben tetszett ez a hírlevél, küldje tovább ismerőseinek!" Ezzel az egyszerű kéréssel extra hirdetéshez juthatunk, költség és fáradság nélkül.

Hogyan juthatunk még előnyhöz a vírusmarketinggel? Itt egy pár egyszerű ötlet:

  • Adjunk ingyenes cikkeket, amelyekben szerepel az "add tovább" felhívás.
  • Ingyenes termékminták.
  • Töltsünk fel ingyenesen letölthetÅ‘ tanulmányokat, e-bookokat.
  • Ajánljuk fel a szolgáltatásunk ingyenes kipróbálását.
  • Szervezhetünk nyereményjátékot a honlapon.
  • Indítsunk regisztrációt.

Nem kell a Hotmail versenytársának lenni ahhoz, hogy vírusmarketing kampányba kezdjünk. Egyszerűen a tartalom megosztására való buzdítás is elindíthat szájhagyomány általi népszerűsítést.

#6 Helyezzünk linkeket más, magas forgalmú oldalakra. Ezek a kérelmek minimális erőfeszítésbe kerülnek, azonban egyik napról a másikra igencsak megnövelhetik a látogatottságok. Hogyan? Ha egy, az iparágban fontos oldalon szerepel a hivatkozásunk, akkor azzal a mi honlapunkra is felhívjuk a figyelmet.

Ennek a folyamatnak az elindítása egyszerű. A következő lépéseket kell követnünk.

  1. Keressünk rá a Google oldalán arra a szóra, amellyel az emberek eljuthatnak az oldalunkra.
  2. Jegyezzük fel az egyes kulcsszavaknál megjelenő első tíz oldalt.
  3. Használjuk az Alexa Toolbar-t, Linkpopularity, vagy Technocrati alkalmazást, amellyel láthatjuk, hogy az adott oldal mely oldalakra hivatkozik, és mely oldalak hivatkoznak az adott oldalra, mekkora a látogatottságuk, aztán keressük meg az elérhetőségeket.
  4. A kapcsolatfelvétel előtt bizonyosodjunk meg arról, hogy tudjuk a pontos URL-ét annak az oldalnak, aloldalnak, ahol a linket el szeretnénk helyeztetni, szerezzük meg a webmester információit, és emlékezzünk, mikor látogattuk meg utoljára az oldalt.

A kapcsolatfelvételkor személyes hangvételű levelet írjunk, ne használjunk formaleveleket. Mindig tegyünk pozitív megjegyzéseket az oldalra, adjunk információt saját honlapunkról. (beleértve az URL-t is), egy rövid magyarázatot, miért érdemes elhelyezni a mi hivatkozásunkat, valamint saját elérhetőségünket is adjuk meg.

A kérésnek alaposnak és professzionálisnak kell lennie. Ha meggyőző érveket tudunk felsorakoztatni, hogy miért is lenne jó ha megjelenne a hivatkozásunk, akkor jobbak az esélyek egy sikeres kapcsolatra. Ha valóban szeretnénk hogy megjelenjen a hivatkozásunk késznek kell lennünk valamit ajánlani cserébe is. Megéri a befektetést, figyelembe véve az extra látogatottságot és figyelmet.

Ha azonban hozzánk jönnek ilyen kéréssel, ne legyünk túl fukarok. De ne feledjük, hogy a linkek elhelyezése egyfajta ajánlásként szolgál - csak a legjobbakat ajánljuk!

#7 Más honlapok, akik ingyen promótálják a mi honlapunkat. Képzeljük csak el, hogy honlapok százai, akár ezrei hirdetik a termékünket, és ezért mindaddig semmit sem kell fizetni, amíg nem jön létre vásárlás. A módszer neve, ami ezt lehetővé teszi, az úgynevezett partner program, vagy affiliate.

A partner programok, vagy ahogy másképp nevezik viszonteladói vagy társprogramok, nagyszerű lehetőséget nyújtanak arra, hogy mások (a partnerek) hirdessék a mi szolgáltatásunkat. Minden vásárló után, amely a partner oldalról érkezik egy bizonyos díjat fizetünk a perterünknek. És mivel csak akkor fizetünk ha már bevételünk is van, ez nagyon alacsony kockázatú módszer.

A dolog a következőképp működik. A partnerek oldaláról a mi oldalunkra a vásárló bannerek, linkek, ajánlások stb. révén juthatnak el, mi pedig ezeket egy speciális szoftver alapján ellenőrizzük. Azért is hatékony módszer ez a vállalkozás forgalmának növelésére, mert automatizálva generál nagyobb látogatottságot. A saját partner programunk elindításához a következőkre van szükség:

  1. Alakítsuk ki a jutalék rendszerünket. Ahhoz, hogy a partnereket motiválni tudjuk legalább 100-150 forintot kell nekünk adni minden eladás után.
  2. Szerezzük be azt a szoftvert, ami követni tudja, hány vásárló érkezik a partneroldalakról, így tudni fogjuk mennyit kell fizetni nekik.
  3. Tegyük elérhetővé azokat az eszközöket, amelyekkel a partnereink hirdethetik a termékünket vagy szolgáltatásunkat (bannerek, szöveges linkek).
  4. Kössünk partnerséget több féllel is. Olyan oldalakkal keressük a kapcsolatot, amelyek a mi célcsoportunkat célozzák.

A partnerprogramok azért is ideálisak, mert kvázi mások hirdetik az oldalunkat. Az eladások nőni fognak, de addig nem kerül az egész egy fillérbe sem, amíg nem küldik a partnerek a számlát.

Most pedig utolsó lépésként lássuk hogyan vehetjük rá a vásárlókat, hogy rendszeresen visszatérjenek az oldalra.

#8 Indítsunk e-mail marketing kampányt a rendszeres látogatókért. Remek ha nagy az oldal látogatottsága, de ha nem gyűjtünk adatokat (e-mail cím, nevek) a látogatókról, akkor az egész semmit sem ér. Ha a látogató vásárlás nélkül megy el az oldalról, akkor valószínűleg soha nem tér majd vissza.

Jó tudni: hét kapcsolatfelvételből csak egy eredményez vásárlást, úgyhogy jobb ha minden információt begyűjtünk a látogatókról opt-in formulák használatával. Ezután küldjünk nekik rendszeresen e-mailt hogy folyamatosan fenntartsuk a figyelmüket, az érdeklődésüket a honlapunk iránt. Hogy milyen e-mailt küldhetünk a feliratkozott felhasználóknak? Lássunk pár ötletet:

  • Havi, vagy két heti rendszerességgel hírlevelet küldhetünk tippekkel, hasznos információval.
  • Küldhetünk ingyenes cikkeket.
  • Elküldhetjük a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban gyakran feltett kérdésekre adott válaszokat.
  • A korábban már vásárolt termékekhez hasonló, helyettesítÅ‘, esetleg kiegészítÅ‘ termékekrÅ‘l küldhetünk információkat.
  • Küldhetünk ingyenes termékmintákat.
  • Esetleg kevesebbet nyújtó, és olcsóbb szolgáltatást is felajánlhatunk.

A kiküldés egyszerűen lebonyolítható e-mail menedzsment szoftverek segítségével. Ezekben automatikus válaszüzeneteket is beállíthatunk, amelyeket a feliratkozás után azonnal megkap a látogató, függetlenül a napszaktól. Nem is kell a számítógépnél lennünk.

Amint a látogató feliratkozott, onnantól kezdve állandóan hallani fog rólunk, nekünk pedig ez semmilyen erőfeszítésbe sem kerül: a folyamatot már a kezdetektől automatizálhatjuk.

Összegzés A cikkben sok területet megemlítettünk, mielőtt azonban belevetnénk magunkat bármely stratégia alkalmazásába, előtte mindenképpen olvassunk utána részletesen is az adott területnek. Ami ebben a cikkben áll, az egy egyszerű útmutatás, hogy milyen úton is kell elindulni: hogyan teszteljük az oldalunkat, hogyan konvertáljunk minél több látogatót vevővé, majd hogyan vonzzuk a potenciális vásárlók tömegét a honlapunkra. Ahhoz azonban, hogy pontosan tudjuk mit kell tenni, mindenképpen mélyebben kell belevetnünk magunkat az egyes témákba.

Végezetül egy utolsó lényeges megjegyzés. Az évek során kialakult egy közös pont a sikeres online vállalkozások körében, amely mindegyikükre jellemző: Mindegyük egy vagy két stratégia bevezetésére specializálódott. Nem kell tehát az összes stratégia szakértőjévé válnunk. Ehelyett inkább arra fókuszáljunk, hogy ezek közül egy-kettőben legyünk igazán kiválóak

Last Updated on Tuesday, 20 February 2007 23:22